168 artikelen

Sorteer op: Meest relevant
  • Ervaringen
    Image
    Janine in gesprek

    Janine ondersteunt leerlingen met dyslexie

    Als zorgcoördinator ondersteunt Janine leerlingen en docenten, bijvoorbeeld bij dyslexie. Ze is een voorstander van de voorleesapp LEX.
    Datum jul 2020
    Labels Dyslexie, Gesproken boeken
  • Ervaringen
    Image
    mentor Ina Yilmaz

    'Meer zelfvertrouwen bij leerlingen met dyslexie'

    Ina Yilmaz is mentor in de onderbouw op een middelbare school. Ieder jaar heeft ze wel leerlingen met dyslexie in haar mentorklas. 'De voorleesapp LEX is een uitkomst.'
    Datum jul 2020
    Labels Dyslexie, Gesproken boeken
  • Achtergrond
    Image
    Portretfoto Laura ten Hoedt

    “Alleen de beste stemmen zijn goed genoeg”

    Er komt heel wat kijken bij het voorlezen van een school- of studieboek. Daarom stellen we best wel wat eisen aan de vrijwillige voorlezers die bij ons in de studio’s de schoolboeken komen inspreken. Luister naar stemcoach Laura.
    Datum jul 2020
    Labels Dyslexie, Gesproken boeken
  • Tips
    Image
    laptop met koptelefoon

    Annemarie vertelt hoe scholen kunnen starten met de voorlees-app LEX

    Regelmatig bellen scholen naar Dedicon met de vraag hoe zij de voorleesapp LEX kunnen implementeren voor leerlingen met dyslexie. Annemarie helpt hen vaak op weg.
    Datum jul 2020
    Labels Dyslexie, Gesproken boeken
  • Ervaringen
    Image
    Dyslexiecoach Esther

    Spannend, naar de middelbare school!

    Een nieuwe school betekent veranderingen, Vooral wanneer je dyslexie hebt kan dit extra spanning opleveren. Dyslexiecoach Esther vertelt wat het betekent als een kind met dyslexie de overstap maakt van basisschool naar middelbare school.
    Datum jul 2020
    Labels Dyslexie, Gesproken boeken
  • Ervaringen
    Image
    Docent Matulessy

    Docent Matulessy introduceert voorlees-app LEX

    Carlien Matulessy, docent Nederlands, introduceerde enkele jaren geleden de voorlees-app LEX op haar middelbare school. Dat ging niet zonder slag of stoot. Luister naar haar ervaringen.
    Datum jul 2020
    Labels Dyslexie, Gesproken boeken
  • Ervaringen
    Image
    Biologiedocent Van Kesteren met leerlingen in de klas

    Hoe ondersteun je leerlingen met dyslexie?

    Leerkrachten worstelen dikwijls met de vraag hoe ze leerlingen met een leesbeperking het beste kunnen ondersteunen. De LEX-app kan een uitkomst zijn. Luister naar de ervaringen van Jankees van Kesteren, biologiedocent op een middelbare school.
    Datum jul 2020
    Labels Dyslexie, Gesproken boeken
  • Tips
    Image
    Meisje met koptelefoon op haar hoofd kijkt naar haar telefoon.

    Tips om meer uit je dyslexiebestand te halen

    Een overzicht van alle dyslexiesoftware. Wanneer je onze dyslexiebestanden gaat gebruiken vind je hier de bijbehorende tips. Wel zo handig.
    Datum mei 2020
    Labels Dyslexie, Dyslexiebestanden
  • Ervaringen
    Image
    Juul hangend over een blauwgeverfde railing, tegen een blauwe achtergrond

    Juul heeft dyslexie

    Op de middelbare school kon Juul prima uit de voeten met dyslexiebestanden: digitale schoolboeken die met speciale software kunnen worden voorgelezen. Maar nu is haar situatie veranderd en merkt ze dat dyslexiebestanden haar niet meer helpen. Wat nu?
    Datum feb 2020
    Labels Dyslexie, Toegankelijk lesmateriaal, Dyslexiebestanden
  • Ervaringen
    Image
    twee voeten voor een vraagteken met links en rechts een pijl

    Wat is de best passende leesvorm?

    Coen heeft een oogziekte die hem belemmert bij het lezen. Daarom leest hij schoolboeken in gesproken vorm, met een speciale voorlees-app. Hoe is de keuze voor deze aangepaste leesvorm gemaakt?
    Datum feb 2020
    Labels Visuele beperking, Toegankelijk lesmateriaal, Vergrotingen, Gesproken boeken
  • Video
    Image
    jongen in de klas luistert met oortjes en zijn mobiele telefoon

    Wat levert de LEX voorlees-app op?

    Leerlingen Laurens en Casper laten ze zien hoe de LEX voorlees-app werkt en wat het betekent om hiermee hun schoolwerk te doen. Ook dyslexiecoördinator Miranda vertelt over haar ervaringen.
    Datum jan 2020
    Labels Dyslexie, Toegankelijk lesmateriaal, Dyslexiebestanden
  • Onderzoek
    Image
    leerkracht aan het werk met een groepje kinderen

    Klaslokaal vol prikkels, aantal leerlingen met leesbeperking overschat

    Bijna 500 mensen hebben de Dedicon-test ‘Prikkelend klaslokaal?’ ingevuld. Dat leverde verrassende resultaten op. En het besef dat er ook werk aan de winkel is als het gaat om passend lesmateriaal.
    Datum jan 2020
    Labels Toegankelijk lesmateriaal
  • Tips
    Image
    tekening met gekleurde pijlen kriskras door elkaar en tekstballonnen

    De juiste leesvorm kiezen, hoe doe je dat?

    Hoe kies je de juiste leesvorm voor leerlingen met een leesbeperking? Met deze keuzevragen kun je eenvoudiger de best passende leesvorm vinden.
    Datum jan 2020
    Labels Toegankelijk lesmateriaal
  • Tips
    Image
    leerkracht legt aan de hand van mobiele telefoon iets uit aan een leerling

    Is de gekozen leesvorm wel de juiste?

    Voor leerlingen met een leesbeperking moet je als leerkracht of begeleider vaak alternatief lesmateriaal kiezen. Hoe weet je of je de juiste keuze maakt?
    Datum jan 2020
    Labels Toegankelijk lesmateriaal
  • Achtergrond
    Image
    Meisje met rood haar houdt stapel boeken vast. Ze staat in de klas.

    ‘Een toegankelijk schoolboek, wat is dat eigenlijk?’

    Iemand die blind of slechtziend is, heeft niet veel aan de reguliere school- en studieboeken, boordevol teksten, afbeeldingen en opmaak. Gelukkig zijn er andere manieren om te kunnen leren en studeren.
    Datum jan 2020
    Labels Toegankelijk lesmateriaal
  • Onderzoek
    Image
    Megaphoon hangt aan een ketting tegen  knalrode achtergrond

    Leerkracht, hoe doe jij dat?

    Pas jij lesmaterialen aan voor leerlingen met een leesbeperking? We zijn benieuwd naar jouw ervaringen!
    Datum jan 2020
    Labels Toegankelijk lesmateriaal
  • Ervaringen
    Image
    voorbeelden van teksten door de ogen van mensen met verschillende oogaandoeningen

    Lezen met een oogaandoening. Hoe is dat eigenlijk?

    Wat zien leerlingen met een visuele beperking? Bekijk de vijf meest voorkomende oogaandoeningen en welk effect die hebben op het lezen van tekst.
    Datum jan 2020
    Labels Visuele beperking
  • Ervaringen
    Image
    Voorbeeld van tekst door de ogen van iemand met dyslexie

    Dyslexie, hoe is dat eigenlijk?

    Hoe gaat lezen als je dyslexie hebt? Hieronder zie je enkele voorbeelden. Letters kunnen bijvoorbeeld ‘dansen’ voor je ogen of juist één grote brij vormen. Gelukkig zijn er hulpmiddelen waarmee leerlingen met dyslexie kunnen meedoen met de rest van de klas.
    Datum jan 2020
    Labels Dyslexie
  • Achtergrond
    Image
    vrouw loopt in gele regenlaarzen weerspiegelend op de natte stoep

    Kleine stappen, snel vooruit!

    Scholen en leerkrachten bieden leerlingen veel eigen lesmateriaal, nieuwsbrieven en rapporten. Niemand maakt dit bewust ontoegankelijk. Deze informatie kan met weinig moeite toegankelijk worden gemaakt. En dat levert al heel snel resultaat op. Voor alle leerlingen.
    Datum dec 2019
    Labels Toegankelijk lesmateriaal
  • Tips
    Image
    schrift met de woorden 'tips & tricks' ligt op houten tafelblad met lampenpeertjes eromheen

    10 tips voor het aanpassen van lesmateriaal

    Als leerkracht moet je wel eens lesmateriaal aanpassen. Voor een leerling met dyslexie. Of voor een blinde of slechtziende leerling. Maar hoe doe je dat zelf snel en eenvoudig? Krijg tips van onze expert die je morgen al kunt inzetten. Daarmee win je zelf niet alleen veel tijd, maar je helpt ook je leerling snel vooruit!
    Datum dec 2019
    Labels Toegankelijk lesmateriaal